Wady lakiernicze [#3]: Zacieki

Ostatnio mam trochę wolnego czasu więc postanowiłem napisać kolejny artykuł o wadach lakierniczych. Tym razem zajmiemy się chyba najpopularniejszą wadą lakierniczą występującą lakierowania.

 

 

Przyczyn zacieków jest wiele, lakiernicy często nanoszą zbyt grube warstwy lakieru, co skutkuje podczas „kładzenia” drugiej warstwy niemal 100% spłynięciem lakieru. Przerwy pomiędzy kolejnymi warstwami nie powinny być zbyt krótkie. Niedotrzymanie nieodpowiedniej lepkości, niewłaściwy rozcieńczalnik, zbyt niska temperatura w kabinie lakierniczej w dużej mierze sprzyjają powstawaniu zacieków.

 

Aby zapobiec powstawaniu zacieków utrzymujcie odpowiednie temperatury w swoich kabinach lakierniczych. Regularnie sprawdzajcie pistolety natryskowe, czasami problemem może być uszkodzona, zapchana dysza która nierównomiernie rozpyla materiał lakierniczy. Ale najważniejsze jest to by przestrzegać instrukcji technicznych w nanoszeniu lakieru.

 

Co zrobić w przypadku kiedy zaciek już jest? Można spróbować go zeszlifować –  jeżeli nie jest znacznych rozmiarów – w nastepnej kolejności spolerować. Zazwyczaj zaciek po takim zabiegu jest nadal widoczny, w takim przypadku należy przeszlifować zaciek i ponownie polakierować.

 

Przyczyna

  • Nierównomierne naniesienie lakieru.
  • Niedotrzymanie zalecanej lepkości.
  • Zastosowanie nieodpowiedniego rozcieńczalnika.
  • Zbyt niska temperatura materiału lub w kabinie lakierniczej.
  • Zbyt duże grubości warstw.
  • Uszkodzony pistolet lakierniczy (dysza).
  • Zbyt krótki czas odparowania między warstwami.

Zapobieganie

  • Przestrzegać temperatury obiektu, materiału i w kabinie lakierniczej.
  • Regularnie sprawdzać sprzęt natryskowy.
  • Lakier przygotowywać i nanosić zgodnie z instrukcjami technicznymi.

Usuwanie

  • Zacieki po wysuszeniu zeszlifować, jesli istnieje taka potrzeba dosuszyć promiennikiem podczerwieni i wypolerować.
  • W przypadku zbyt mocnego przeszlifowania zacieku, trzeba lakierować na nowo.